VÝCHOVA K OBČANSTVÍ 8.B

Úterý 16.6.

Závěrečné opakování

Na str. 76 - 80 je závěrečné opakování - 48 kroužkovacích otázek. 

Vyzkoušej si je a na závěr si na str. 87 vlevo nahoře zkontroluj výsledky.

Úterý 8.6.

Opakování

Dnešním úkolem bude vyfotit sešit od 17.3. a poslat mi ho na e-mail. Foť dvojstrany, pokud to umíš, ulož prosím všechny stránky do jednoho souboru pdf. Stránek je více, focení a odesílání zabere nějaký čas, takže si při focení zopakujte probranou látku a sešit mi zašlete. 

Dále mi zašlete prezentaci na vaši oblíbenou aktivitu - ZADÁNO V ÚNORU!, někteří mě práci ještě neposlali a proto jsem ještě neuzavřela známky na vysvědčení z VkO

DO BAKALÁŘE JSEM ZAPSALA ZNÁMKY Z DĚJEPISU I VÝTVARNÉ VÝCHOVY. TENTO TÝDEN SE S NIMI DÁ JEŠTĚ "NĚCO DĚLAT". POKUD NEJSTE SPOKOJENI A JSTE OCHOTNI PRO VYLEPŠENÍ ZNÁMKY NĚCO UDĚLAT, NAPIŠTE MI A DOMLUVÍME SE.

Děkuji. 

Úterý 2.6.

Druhy provinění, kriminalita (str. 71-72)

  1. Napiš si do sešitu rozdíl mezi přestupkem a trestným činem
  2. Přečti si následující stranu (72) téma kriminalita

Úterý 26.5.

Právní odvětví - uč str. 70

Dnes se podíváme na přehled právních odvětví. Příští rok se o většině z nich budeme bavit podrobněji. 

Napiš si přehled do sešitu:

a) veřejnoprávní = vypiš 6  odvětví, která jsou vypsána v uč. 

b) soukromoprávní = vypiš 4 odvětví, která jsou vypsána v uč.

Úterý 19.5.

Právní řád České republiky - úvod

Právu se budeme více věnovat příští rok. Letos si ujasníme základní pojmy.

Právní vztahy (str. 70)

  • překresli si do sešitu růžové schéma ze str. 70 - vysvětlení fyzických a právnických osob - měli byste pochopit rozdíl mezi nimi

Úterý 12.5.

Státní svátek 8.5.2020

Dnes si připomeneme 75. výročí konce 2. světové války. Podívej se na video a do sešitu si napiš cca 5 nejdůležitějších a pro tebe nejzajímavějších informací. 

Den, kdy skončilo Pražské povstání (9. květen 1945) (5 min) 

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-skoncilo-prazske-povstani-9-kveten-150912 

Úterý 5.5.

Listina základních práv a svobod (uč. str. 68)

1) Napiš do sešitu charakteristiku Listiny zákl. práv a svobod. 

  1. Co ustanovuje? 
  2. Lze ji zrušit? 
  3. Z čeho vychází? 
  4. ... další doplňující informace

2) Opiš si shrnutí kapitoly o Ústavě v modrém rámečku na str. 68

Úterý 28.4.

Ústava ČR - obsah (uč. str. 67-68)

Pokračuj v obsahu Ústavy - čtvrtá - osmá hlava. Výpisky napiš podle osnovy s otázkami:

1. Hlava čtvrtá - MOC SOUDNÍ - Ve kterém městě sídlí Nejvyšší soud ČR? Kdo jmenuje soudce ústavního soudu? Jakým způsobem je možné odvolat se proti rozhodnutí ústavního soudu? 

2. Hlava pátá - NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD (NKÚ) - Čím je důležitý? 

3. Hlava šestá - ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA (ČNB) - Co má za úkol?

4. Hlava sedmá - ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA - Co tvoří zákl. územní celky ČR? Co je zastupitelstvo?

5. Hlava osmá - PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Úterý 21.4.

Ústava ČR - obsah (uč. 65 - 66)

Napiš si informace o obsahu první - třetí kapitoly (= hlavy). Jedná se hlavně o opakování z minulého roku. 

1. Hlava první - ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ - Jak je zde charakterizována ČR? Vyhledej na internetu a připomeň si, jaké máme státní symboly.

2. Hlava druhá MOC ZÁKONODÁRNÁ - Které dvě komory tvoří parlament? Nakresli si zelené schéma s počty a volebním obdobím senátorů a poslanců (66 vpravo nahoře). Kdo navrhuje zákon a kdo ho schvaluje?

3. Hlava třetí - MOC VÝKONNÁ - Kdo a na jak dlouho volí prezidenta ČR? Napiš si do sešitu několik pravomocí prezidenta. Jaké funkce má vláda?

Úterý 14.4.

Ústava ČR (str. 65)

Do sešitu si napiš zápisek - odpověz celou větou na otázky, nebo otázky přepiš a k nim napiš odpovědi.

1. Vysvětli, co je Ústava ČR:

2. Jaké jsou funkce Ústavy ČR? (3 funkce...  vyjmenuj je a vysvětli)

3. Napiš si do sešitu její jednotlivé části: 

  1. PREAMBULE = ú......................
  2. 8 HLAV = k.......................
  3. LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD

V látce Ústava ČR budeme pokračovat i celý duben.

Připomínám zasílání referátů. Nechci zde vypisovat jména, kdo ještě neposlal - sami to víte..., původně měl každý datum, kdy má prezentaci mít, teď datum ztrácí smysl. Prosím, všichni prezentace zašlete do KONCE DUBNA.



Úterý 7.4.

Jsme občané - dokončení (uč. str. 63-64)

Dokonči si výpisky z kapitoly, kterou jsme začali minulou hodinu. Stručně, jasně a výstižně :) odpověz na tyto otázky - Na otázky odpovídej CELOU VĚTOU (jinak za měsíc nevíš, na co jsi odpovídal/a) nebo OPIŠ OTÁZKU:

  1. Jakým způsobem a proč člověk může POZBÝT občanství České republiky?
  2. Vyjmenuj 3 základní POVINNOSTI občana v demokratickém státě:
  3. Jmenuj základní PRÁVA občana v demokratickém státě:
  4. Co je Listina základních práv a svobod?

Úterý 31.3.

Jsme občané (uč. str. 62)

1) Napiš si do sešitu výpisky ze str. 62. Ve výpiscích odpověz zejména na tyto otázky. Na otázky odpovídej CELOU VĚTOU (jinak za měsíc nevíš, na co jsi odpovídal/a) nebo OPIŠ OTÁZKU

1. Kdo je občan?

2. Co je státní občanství a kterými úředními doklady se občanství prokazuje?

3. Kam si půjdeš vyzvednout občanský průkaz? Kdy?

4. Jak se staneme občany ČR?

5. Za jakých podmínek může být české státní občanství uděleno cizinci?

2) Pro zajímavost se podívej na databázi otázek pro cizince, kteří se uchází o české občanství. 

https://obcanstvi.cestina-pro-cizince.cz/uploads/Databanka_testovych_uloh_z_ceskych_realii.pdf?v2 

Úterý 24.3.

Politické strany (uč. str. 61)

1) Do sešitu si napiš CELOU VĚTOU odpovědi na tyto otázky:

a) Vysvětli pojmy: politická strana, vládní koalice, opozice.

b) Kolik politická strana potřebuje hlasů, aby se dostala do parlamentu? Které parlamentní strany máme v ČR v současné době? Podívej se na tyto webové stránky.

https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=193

c) Proč volby v roce 1948 - 1989 nebyly demokratické?

2) Vyplň kvíz na státní svátky: 

https://docs.google.com/forms/d/1bKaXD32ldp7piiVWe0Bt_YLHjn3PpzchYO5qAQqN22Q/edit  

Výsledky testu z 10.3.

Milí žáci :), právě jsem vám opravila testy z minulého týdne. Známku máte v systému Bakalář. 

Nejčastější chyby:

  1. Prezident je v některých státech volen přímo občany, v jiných zase nepřímo parlamentem - uváděli jste většinou jen jednu možnost.
  2. Severní Koreu neřadíme mezi demokratické státy! Naopak to je příklad totalitního státu.
  3. Hodně bodů jste ztratili, protože nečtete pozorně otázky a odpovíte jen na polovinu - neuváděli jste příklady států.
  4. Velmi častá chyba bylo vysvětlení rozdílu mezi unitárním a federativním státem - koukněte znovu do učebnice na str. 58

Pokud se budete chtít na něco zeptat, neváhejte mi napsat na školní mail. 

Děkuji a mějte se hezky.

Úterý 17.3.2020

1) Do sešitu napiš téma O demokracii a udělej si výpisky z uč. str. 59 - 60

2) ústně - popovídej si s rodiči o tom, jakým způsobem probíhají volby. 

3) Vyplň opakovací kvíz (nezapomeň se podepsat, vidím, kdo test vyplní) 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfd1d1_r9pfUwI5CNrU9xDBWrdTPx67TKHsVl1_ACdi6U5Stw/viewform?usp=sf_link

4) Čekám dnes prezentace na zvolené téma od Terky B., Verči, Laury a příští týden 24.3. od Darji a Filipa. Dejte si záležet, čekám cca 6-8 "slidů" se základními informacemi, obrázky, popisky a především co VÁS na tomto tématu zajímá, baví, jaké máte s ním zkušenosti. 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky