DĚJEPIS 6.B

Středa 17.6. a čtvrtek 18.6.

Závěrečné opakování

Tento týden již budeme pouze opakovat. Vyzkoušej si testové otázky z učebnice. Odpovědi si napiš do sešitu pod nadpis ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ (stačí zapisovat stylem 1a, 2b...)

1) středa - ANTICKÉ STÁTY - str. 128 - 129 (26 kroužkovacích otázek)

2) čtvrtek - PRAVĚK, STAROORIENTÁLNÍ STÁTY - str. 126 - 127 (dohromady 28 kroužkovacích otázek)

Své odpovědi si oprav podle učebnice na str. 136. Pokud máš víc jak 75% správně, máš pochvalu :). 

Zbývá nám opakování v pracovním sešitě na str. 67 a 68. Těmito stránkami začneme v září nový školní rok. Pracovní sešit ani školní sešit NEVYHAZUJ, SCHOVEJ SI HO a PŘINES SI JE NA 1. HODINU DĚJEPISU V ZÁŘÍ.

PŘEJI KRÁSNÉ PRÁZDNINY :)

Středa 10.6. a čtvrtek 11.6.

Každodenní život Římanů, náboženství a dědictví římské říše

Úkolem tohoto týdne seznámit se s kapitolou Každodenní život Římanů, římským náboženstvím, křesťanstvím a krátkou kapitolkou Dědictví římské říše. 

Prolistuj si příslušné stránky v učebnici, prohlédni si obrázky a vyplň pracovní sešit. Vyplnění prac. sešitu budeš mít místo zápisku do školního sešitu, tam tento týden nic zapisovat nemusíš.

Kdo jste minulý týden neposlali vyfocený školní sešit, prosím, napravte to teď. 

Středa 10.6. Každodenní život Římanů (114 - 120), Původní římské náb., křesťanství - 121 - 122

Pracovní sešit - 63 - 64 

Čtvrtek 11.6. DĚDICTVÍ ŘÍMSKÉ ŘÍŠE (str. 123)

PS - str. 65, PS 66 

Středa 3.6. a čtvrtek 4.6.

Rozdělení a zánik římské říše

Středa 3.6. - Příčiny úpadku římské říše (str. 110 - 111)

1) Přečti si text v učebnici na str. 110 a 111. 

2) (ústně) - Dokážeš si zapamatovat, které problémy způsobily úpadek římské říše? Který z problémů byl podle tebe nejhorší? Který panovník založil město Konstantinopolis? Zjisti, kde se nachází a jak se dnes jmenuje. 

3) Pracovní sešit str. 60 - vyplnění PS nahradí dnešní zápisek = do školního sešitu napíšeme jen nadpis Rozdělení a zánik římské říše, datum a zítra napíšeme shrnutí.

Čtvrtek 4.6. - Rozdělení říše na východořímskou a západořímskou (str. 112) 

1) Prohlédni si mapu na str. 112. Jmenuj státy dnešní Evropy, které se nacházely na území Západořímské říše a Východořímské říše. Co se dělo v období stěhování národů? Kdo to byli Hunové? Kdy zanikla Západořímská říše? - na otázky odpověz ústně, tímto tématem začneme v září :)

2) Do sešitu si napiš shrnutí kapitoly = strana 112 žlutý rámeček

3) Pracovní sešit str. 61 a kvíz na str. 62

Zápisky ve školním sešitě vyfoť a NAPOSLEDY :) pošli prosím na e-mail. Foť zápisky od 13.5.

Středa 27.5. a čtvrtek 28.5.

Římské císařství (uč. str. 105 - 109)

Tento týden se podívám již na třetí období římské říše - nejprve jsme měli království, následovala republika a nyní máme období císařství. V uč. na str. 105 máte zelené schéma se stěžejními událostmi - pročtěte si ho. Císařů bylo v římské říši opravdu hodně a nemá smysl se je učit odříkávat zpaměti. Proto se zaměřte na otázky, které jsem pod témata napsala. Pěkné úkoly jsou také v pracovním sešitě. 

1) středa - str. 105 - 107 - Octavianus Augustus, Nero, křesťanství, výbuch Vesuvu

  • Jaké měl Octavianus postavení ve státě? Omezoval někdo jeho vládu? 
  • Opiš a z uč. doplň tento text: Za jeho vlády .................. zemědělství, řemesla a obchod nejen v Římě, ale i v ....................... . Mnoho peněz věnoval také na výstavbu v ........................ . 
  • Císař Nero byl........... (doplň charakteristiku jeho osobnosti - cca 2 věty)
  • Křesťanství - Mohou stoupenci křesťanství své náboženství svobodně vyznávat? (v době vlády císaře Nera)
  • Doplň: Křesťané věřili jen v ................. Boha. Odmítali uctívat .................. bohy, hlásali lásku a ................. mezi lidmi. Nero je neprávem obvinil ze založení požáru ................... . Mnoho křesťanů bylo odsouzeno k ...............
  • Zjisti informace o výbuchu Vesuvu v r. 79n.l. Která římská města byla zasypána? 

PRACOVNÍ SEŠIT - STR. 58

2) čtvrtek - str. 108 - 109 Traianus, Hadrianus, Marcus Aurelius

Pročti si v učebnici tyto stránky, prohlédni si mapu největšího územního rozsahu římské říše, zjisti, co to je Hadrianův val a Limes Romanus. Na další stránce se dočteš, čím byl významný Marcus Aurelius a kdo to jsou barbaři. 

Do sešitu stačí, když si zapíšeš shrnutí na str. 109

PRACOVNÍ SEŠIT - STR. 59

Středa 20.5. a čtvrtek 21.5.

Konec římské republiky 

1) středa - Příčiny zániku republiky (str. 100 - 102)

Zapiš si do sešitu odpovědi na otázky:

  1. Jaké problémy vedly k zániku republiky? (v učebnici jsou rozdělené na 3 kapitoly - přečti si je a prohlédni obrázky) 
  2. Zapiš si podrobnější informace o Spartakově povstání a gladiátorech - str. 101, 102 (kdo to byl gladiátor, kdo byl Spartakus, proč vedl povstání a jak dopadlo)

PS 54/15 - 55 celá

2) čtvrtek - Gaius Julius Caesar  (102 - 103)

Zapiš si do sešitu odpovědi na otázky:

  1. Kdo byl Gaius Julius Caesar? Jaké měl funkce?
  2. Zjisti, kdy řekl "Kostky jsou vrženy!
  3. Jaké postavení si vybudoval v římské říši?
  4. Caesar vydal řadu reforem = pravidel. Jedna z nich byla reforma kalendáře. Jak se nazýval kalendář, který nechal zavést?
  5. Jak a proč zemřel?

PS 56 celá

PS 57 - testový kvíz

DOBROVOLNÉ: Pokud máš čas a chuť podívej se na videa k římské říši:

Byl jednou jeden člověk - 07 Římská říše https://www.youtube.com/watch?v=iOC6xHzUaxA¨

Asterix a Překvapení pro Caesara - https://www.youtube.com/watch?v=xEwhuHZK1bU   

Středa 13.5. a čtvrtek 14.5.

Punské války (96 - 98)

1) středa - První a druhá punská válka - přečti si a prohlédni stránky v učebnici 96-97

Ústně odpověz na otázky - odpovědi vyhledej v textu.

  • 1. Čím bylo Kartágo významné? Kde leží? Jak se jmenovali jeho obyvatelé? Ukaž Kartágo na mapě. 
  • 2. Prohlédni si římskou válečnou loď - obr. str. 96. Pokud chceš, můžeš ji nakreslit do sešitu.
  • 3. Kdo byl Hannibal? Zjisti informace o jeho výpravě se slony přes Alpy.
  • 4. Prohlédni si mapu průběhu 2. punské války. Jak první i druhá válka dopadly?

Podívej se na video na youtube (8 min.) https://www.youtube.com/watch?v=NarVjXNazKY

DOBROVOLNÉ - VIDEO V ANGLIČTINĚ O PUNSKÝCH VÁLKÁCH (doporučuji nastavit titulky - anglické, nebo automatický český překlad): (5 min) https://www.youtube.com/watch?v=hi5au669_Lc 

PS 53/9,10,11

2) čtvrtek - Třetí punská válka, ovládnutí Makedonie, Řecka a dalších území - přečti si a prohlédni stránky v učebnici str. 98 - 99

Ústně odpověz na otázky - odpovědi vyhledej v textu.

  • Proč Římané chtěli Kartágo úplně zničit? 
  • Jak vypadal triumfální průvod římského velitele? - str. 98
  • Která území Římané získali po porážce Kartága? Prohlédni si mapu.- str. 99 

Zápis do sešitu z tohoto týdne - shrnutí punských válek - žlutý rámeček str. 99

PS 53/12, 54/13,14

Středa 6.5. a čtvrtek 7.5. 

Římská republika (uč. 92 - 95)

1) StředaŘímská republika (510 - 27 př.n.l.)

Přečti si text na str. 92-93, prohlédni si obrázky

Písemně do sešitu: 

  • Vysvětli pojem republika.
  • Napiš si do sešitu žlutý rámeček - 92-93

PS 51 - celá strana

2) ČtvrtekOvládnutí Apeninského pol. Římem, rozvoj řemesel a obchodu, armáda

Přečti si text na str. 94-95, prohlédni si obrázky a mapu, jak se zvětšila římská republika do r. 265.

Přečti si text o římské armádě. V čem byli římští vojáci jedineční? Co jsou legie?

Písemně do sešitu: postačí zapsat si žlutý rámeček ze str. 95

PS 52 - celá strana

Na e-mail mi dnes prosím zašli vyfocený školní sešit od 29.4. do 7.5. (4 vyučovací hodiny), foť dvojstrany. Děkuji.

Středa 29.4. a čtvrtek 30.4.

Starověký Řím (str. 88 - 90) 

(napsat velký nadpis)

Přečti si (nevypisuj) str. 88-89, prohlédni si obrázky.

1) Středa - Pověst o založení Říma (str. 89) 

  • Do sešitu převyprávěj pověst o založení Říma. Pokud chceš, můžeš ji ztvárnit jako komiks .

2) Čtvrtek - Etruskové, rozdělení obyvatel v Římě (str. 90 - 91)

Do sešitu napiš:

  • 1) Kdo byli Etruskové. (písmo, kultura...)
  • 2) Opiš žlutý rámeček - shrnutí úvodu do studia římské říše na str. 91

PS - str. 49 - 50

Středa 22.4. a čtvrtek 23.4.

Opakování - Antické Řecko

1) Středa - Vyplň v pracovním sešitě opakovací kvíz (str. 47-48)

  • test obsahuje 35 kroužkovacích otázek
  • nejprve otázky projdi sám/sama a tužkou zakroužkuj odpověď, kterou si myslíš, že je správná
  • poté si test projdi ještě jednou a správné odpovědi si vyhledej v učebnici a své odpovědi si oprav
  • nyní bys měl/a mít vyplněno v pracovním sešitě vše do str. 48

2) Čtvrtek - Podívej se na video - opakování starověkého Řecka - Kompas času (známe již z tématu Egypt)

Kompas času 03 Starověké Řecko 1

https://www.youtube.com/watch?v=ZhgEIVA4xkQ (10 min.)

Kompas času 04 Starověké Řecko 2

https://www.youtube.com/watch?v=GDkfsymzk1s (10 min.) 

 

Středa 15.4. a čtvrtek 16.4.

Od tohoto týdne budu dávat úkoly na obě hodiny dějepisu najednou. Můžeš si učení rozdělit do dvou dnů, nebo ho vypracovat najednou - je to na tobě, jak se rozhodneš. Tento týden dokončíme téma starověké Řecko a příští týden budeme opakovat. Také vám připravím kvíz na toto téma. Od konce dubna začneme téma starověký Řím. 

1) Opakování - ústně:

1. Kdo to byl Homér? Jak se jmenují eposy, které napsal?

2. Popiš, jak vypadá typický antický chrám

3. Kdo je Démosthenés? Čím se proslavil?

Řecké divadlo str. 84

(jedná se o důležité téma, které se probírá i v literatuře a jednou se ho možná budeš učit i k maturitě)

2) Odpověz do sešitu na otázky. Odpověď piš celou větou, nebo opiš i otázky.

1. Jak vznik řeckého divadla souvisí s náboženskými svátky?

2. Co jsou tragédie? Uveď jejich nejznámější autory.

3. Co jsou komedie? Uveď jejich nejznámější autory.

4. Popiš, jak vypadala řecká divadla.

5. Kdo v divadle hrál? Jak se herci zviditelňovali, aby byli vidět?

PS - str. 46/5,6,7

Olympijské hry str. 85

3) Odpověz do sešitu na otázky. Odpověď piš celou větou, nebo opiš i otázky.

1. Kde se odehrávaly nejproslulejší hry? 

2. Kdy se konaly první hry? Jak často se pořádaly?

3. Co musely všechny městské státy v době her dodržovat?

4. Kdo se her účastnil?

5. V čem se soutěžilo?

PS str. 46/8

Prosím, zašli mi na e-mail vypracované úkoly z dějepisu z 8.4., 15.4. a 16.4. Fotit můžeš dvojstrany - lépe se sešit kontroluje. Do předmětu napiš:TŘÍDA - PŘEDMĚT - DATUM ZADÁNÍ ÚKOLU - JMÉNO. Děkuji. 

Středa 8.4.

Řecké umění (82-83)

1) Opakování - ústně:

  1. Čím se Řekové živili?
  2. Co to je tzv. chitón?
  3. Čím se proslavil Archimédes?
  4. Kdo byl Aristoteles?
  5. Co to je alfabeta?

2) Přečti si z učebnice poznámky k řeckému umění. Do sešitu odpověz na otázky - odpovídej CELOU větou nebo OPIŠ i otázky. 

  1. Stavby - Z čeho se stavěly? Jak vypadaly? Uveď příklad stavby v Athénách.
  2. Sochy - Co sochařská díla zobrazovala? O co se sochaři nejvíce snažili (jak zobrazovali lidskou postavu)? Napiš jména 2 sochařů.
  3. Malířství - Jakými motivy zdobili malíři vázy? Co to jsou amfory? (nakresli amforu do sešitu)
  4. Literatura - Které 2 skladby napsal Homér? Pamatuješ si o čem jsou? O čem psal Hérodotos?
  5. Řečnické umění - Kdo byl nejvýznamnějším řeckým řečníkem? Jak se mu podařilo zlepšit svůj řečnický projev?

3) PS - str. 45/4

Krásné velikonoční svátky :)

Čtvrtek 2.4.

Každodenní život Řeků (78 - 81) 

1) opakování - ústně

  1. Kdo to byl Alexandr Veliký? 
  2. Jak velkou říši se mu podařilo vytvořit? Která území říše zahrnovala? 
  3. Proč říše zanikla? Proč se státům, které bývaly součástí říše Alexandra Velikého, říká "helénistické státy"?
  4. Co to je antika?

2) Projdi si příslušné strany k dnešnímu tématu v učebnici, prohlédni si obrázky a napiš si do sešitu 5 nejzajímavějších informací + odpověz na otázky týkající se odstavce Věda a vzdělání: (str. 81)

  1. Kdo to byl Archimédes? Jak souvisí s pokusem ve vaně? :) (Už jste se učili ve fyzice Archimédův zákon?)
  2. Jak se jmenoval vychovatel Alexandra Velikého a zároveň nejvýznamnější řecký filozof?
  3. Zapiš si do sešitu, že již ve starověkém Řecku lidé uměli zhotovovat mapy a věděli, že Země je kulatá. 
  4. Jak se nazývá řecké písmo? Používáme ho dnes? Kde?

PS - str. 45/úvod, 1,2,3

Školní sešit se zápisky z 25.3., 26.3., 1.4., 2.4. mi prosím (najednou) pošli na školní e-mail. Do předmětu napiš:TŘÍDA - PŘEDMĚT - DATUM ZADÁNÍ ÚKOLU - JMÉNO

Vzhledem k omezené kapacitě e-mailové schránky prosím o zmenšení-komprimování zaslaných fotografií.

Děkuji. Pěkný víkend.

Středa 1.4.

Řecko pod nadvládou Makedonie (75-77) 

1) Opakování - ústně: 

  1. Proč se vedla válka mezi Spartou a Athénami?
  2. Jak se tato válka nazývá? Proč?
  3. Jak válka dopadla?

2) Přečti si text v učebnici, prohlédni si mapu na str. 76 - je zde znázorněno tažení Alexandra Velikého a rozsah jeho říše. Podívej se, jak se "originálně" jmenovala města, která při svém tažení Alexandr založil. 

Do sešitu si napiš STRUČNÉ poznámky z příslušných stran v učebnici. V dnešním tématu se zaměř především na:

  1. Osobnost Alexandra Velikého a na jeho říši
  2. Proč se jeho říše rozpadla?
  3. Jak se nazývá kultura, kde se šířila řecká kultura? 
  4. Vysvětli pojem antika

3) PS - doplň str. 44

Zápisky budu chtít nakonec poslat zítra - původně jsem plánovala dnes, ale dnes vybírám angličtinu, tak dějepis necháme na zítra (stále se snažím si kontrolu sešitů rozvrhnout tak, abych na e-maily stačila co nejdříve reagovat) . Děkuji :)

Čtvrtek 26.3.

Válka mezi Spartou a Athénami (uč. str. 74)

1) Opakování - ústně:

  1. Kdo to byl Perikles? Čím se proslavil?
  2. Co je Akropolis a Parthenon?
  3. Zjisti, co to je ostrakismus a jak to souvisí s dějinami antického Řecka. (můžeš se podívat např. na stránky wikipedie:)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ostrakismus

2) Napiš si do sešitu nadpis, datum a přečti si příslušné strany v učebnici a zapiš si poznámky do sešitu. Ve výpiscích se soustřeď na zvýrazněná slova v učebnici, piš zápisky v bodech - ne v celých větách - stručně, jasně, výstižně. Prohlédni si vždy obrázky, díky kterým si téma lépe zapamatuješ.

3) PS doplň otázku č. 19 na straně 43

4) DOBROVOLNÉ - pokud budeš mít čas a chuť, podívej se na díl seriálu Byl jednou jeden člověk - 06 Periklova doba

Sešit mi dnes neposílej, napíši si o něj příští čtvrtek a dále ho plánuji kontrolovat pravidelně 1x za dva týdny vždy ve čtvrtek. (PŮVODNĚ JSEM PSALA STŘEDU - OPRAVILA JSEM TO). Děkuji. Pěkný víkend.


Středa 25.3.

Rozkvět Athén po řecko-perských válkách (uč. str. 73)

Nejprve moc děkuji za zaslání zápisků z minulých hodin. Z dějepisu budeme sešit posílat na kontrolu 1x za 2 týdny ve čtvrtek (= příští čtvrtek), úkoly ale plň pravidelně, aby látky najednou nebylo moc. Ve výpiscích se soustřeď na zvýrazněná slova v učebnici, piš zápisky v bodech - ne v celých větách - stručně, jasně, výstižně. Prohlédni si vždy obrázky, díky kterým si téma lépe zapamatuješ. 

1) Opakování - ústně

  1. Proč vypukly Ř-P války?
  2. Proč se běhá maratónský běh? Jak je dlouhý?
  3. Dokážeš jmenovat nejvýznamnější bitvy Ř-P válek a jejich vojevůdce?
  4. Jaký byl výsledek Ř-P válek?

2) Napiš si do sešitu nadpis, datum a přečti si příslušné strany v učebnici a zapiš si poznámky do sešitu. 

3) PS doplň str. 43 otázku 18

Čtvrtek 19.3.2020

Řecko-perské války (str. 71 - 72)

1) Opakování - ústně 

  1. Charakterizuj výchovu dětí ve Spartě
  2. Vysvětli rozdíl mezi městskými státy Athény a Sparta. 

2) Napiš si do sešitu nadpis, datum a přečti si příslušné strany v učebnici a zapiš si poznámky do sešitu.

3) Pro lepší pochopení se podívej na toto video: 

https://www.youtube.com/watch?v=EcPlPyJ_iYI 

4) PS doplň str. 42 - 43 - otázky č. 15 - 17

Pošli mi prosím na můj e-mail vyfocené poslední 4 zápisky (od středy 11.3.) 

Děkuji.

Pěkný víkend :)

Středa 18.3.2020

Městský stát Sparta (uč. str. 70)

1) Opakování - ústně odpověz na otázky: 

  1. Čím je typický městský stát Athény? 
  2. Jak vypadala athénská demokracie? 
  3. Jaké bylo v Athénách vzdělávání občanů?

2) Napiš si do sešitu nadpis, datum a přečti si příslušné strany v učebnici a zapiš si poznámky do sešitu.

3) PS doplň str. 41 - 42 - otázky č. 11 - 13

Čtvrtek 12.3.2020

Městský stát Athény (uč. str. 68-69)

1) Opakování - ústně odpověz na otázky: 

  1. Co to je městský stát? 
  2. Jaká práva a povinnosti měli svobodní občané? 
  3. Kdo byli otroci? 
  4. Kde a proč Řekové zakládali nové osady?

2) Napiš si do sešitu nadpis, přečti si příslušné strany v učebnici a zapiš si poznámky do sešitu. 

3) PS doplň str. 40-41 - otázky č. 6 - 10

Středa 11.3.2020

Období rozkvětu antického Řecka (uč. str. 66 - 67)

1) Opakování - ústně 

  1. charakterizuj řecké náboženství
  2. jmenuj řecké bohy a bohyně

2) Zkontroluj, zda máš doplněný PS str. 38, pokud ne, doplň

3) Napiš si do sešitu nadpis, přečti si příslušné strany v učebnici a zapiš si poznámky do sešitu, v učebnici si pečlivě prohlédni mapu, na které je znázorněno, na kterých územích Řekové zakládali své osady

4) PS- doplň str. 39 - 40 (do úkolu 5)

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky